To je otázka, s ktorou za mnou posledný týždeň došlo veľa podnikateľov. Odvolávajú sa na radi rôznych poradcov. Prečo je táto téma taká aktuálna? Momentálne všetci podnikatelia prešli z tzv. pomyselného podvojného účtovníctva na účtovníctvo jednoduché. Výnosy a náklady aktuálne nikoho nezaujímajú, počítajú sa len príjmy resp. výdavky, teda cash. Je už jasné, že aktuálna situácia bude mať negatívne dopady na väčšinu podnikateľov ako takých . Aj dnes som videl krásnu grafiku US spoločností o tom, že 50% z nich nemá viac cash, aby aktuálnu situáciu prežila viac ako 27 dní. Existuje predpoklad, že veľmi podobné to bude aj u nás. Čakajú nás ťažké časy. Tie firmy, ktoré aktuálne nemuseli svoje podniky zatvoriť kvôli karanténnym opatreniam, budú o chvíľu zápasiť s druhotnou platobnou neschopnosťou.
Ale späť k otázke, s ktorou sa stretávam aktuálne často. Prečo všetci tlačia na výplatu dividend? Je to preto, že spoločnosť by nemala vyplatiť dividendu ak tým s prihliadnutím na všetky okolnosti nespôsobí svoj úpadok. Treba si uvedomiť, že v úpadku môže byť o chvíľu veľa spoločností. Úpadkom sa myslí, že spoločnosť je platobne neschopná alebo predlžená, pričom spoločnosť je platobne neschopná, ak nie je schopná plniť 30 dní po lehote splatnosti aspoň dva peňažné záväzky viac ako jednému veriteľovi. Riziko platobnej neschopnosti bude u veľa spoločností asi veľké. Nemám preto zato, že vzhľadom na aktuálne okolnosti je výplata dividend legitímna, ale to by som nechal už na posúdenie právnikov. Osobne tento postup neodporúčam.
Rovnako predaj podniku resp. jeho časti a ponechanie nezaplatených záväzkov voči štátnym a verejným inštitúciám, ktoré v rámci predaja podniku resp. jeho časti na novú entitu neprechádzajú mi rovnako nepríde veľmi morálne.
Za mňa teda skôr výzva, aby všetci riešili aktuálnu situáciu zodpovedne, keďže v týchto problémoch nie ste sami a zodpovednosť voči vašim zamestnancom resp. dodávateľom sa vám určite vráti.
Ako krásny príklad morálneho a zodpovedného prístupu „optimalizácie“ uvediem jedného z našich klientov. U neho aktuálne jeho zamestnanci pracujú obrovské množstvo hodín nadčasov. Vedia, že s úhradami ich klientov to nejaký čas potrvá. Nemali problém si sadnúť so zamestnávateľom za stôl a cez dodatky k pracovným zmluvám sa dohodnúť, že dosiahnutú mzdu za prácu nadčas si zúčtujú až za čas čerpania náhradného voľna za prácu nadčas, čiže asi o 3 mesiace. Všetko v rámci možností legislatívy a hlavne zodpovedne ku všetkým naokolo.
Podnikajte zodpovedne a buďte hlavne zdraví.
Peter Pašek
Partner